zaterdag 13 juli 2013

DIY knoopjes maken van krimpfolie



                        We gaan het doen, op z'n * Haakjuffie *'s.
       En dus beginnen we met het belangrijkste ingrediënt bij het hobby-en : 

                                          Een vers kopje thee
            Want * haakjuffie * is nergens zonder haar kopje verse thee ;)

          Je neemt een ketel water , en zet dat op het vuur tot het kookt..




Een lekkere grote mok en een zakje thee wat jij lekker vind.



Het zakje thee hang je in de mok en je giet er het hete water over.
Goed laten trekken ..



                                        en klaar is je verse thee.
                               Maak het af met een heerlijk koekje .
                Daarna ga je even onderuit gezakt hangen op je bank ,
                         en geniet je van dit momentje voor jezelf...





Dan zijn we nu klaar om te beginnen met knoopjes maken!

Je hebt nodig: krimpfolie en speciale stiften .
Ik heb het ooit eens gekocht bij een hobby zaak.
Maar ik las gisteren in de reacties dat de Action het ook verkoopt.
Let er wel op dat je de witte neemt , en niet de doorzichtige .
Die vind ik persoonlijk niet mooi worden voor knoopjes.




Op de krimpfolie teken je rondjes.
Na wat mislukte probeersels kwam ik erachter dat de juiste
maat voor mijn knoopjes een punteslijper potje was.
Hou er rekening mee dat de krimpfolie 3 x zo klein gaat worden .



Als je hiermee klaar bent, laat je het even drogen.
Daarna teken je in de rondjes wat jij leuk vind.
Ik vind het leuk om de tekst "Made bij * Haakjuffie * erin te zetten.
Wees creatief en maak er iets persoonlijks van , of werk met kleur.




Ook dit weer goed laten drogen .

Dan knip je ze uit :




Er moeten ook knoopsgaten in , en daarvoor gebruik
ik deze super tang. Die heb ik eens jaren geleden
gekregen als cadeau en ik gebruik hem zeer vaak.
Een aanrader !




Hier zie je het verschil in grootte.
Links is het knoopje als ie klaar is ,
en rechts de versie die nog gebakken moet worden .



Alle knoopjes hebben nu knoopsgaten
 en dus word het tijd om ze te gaan bakken.



Op een bakplaat leggen met zilverfolie en de uitleg bij de krimpfolie volgen.
Want ik denk dat die bij elke soort weer anders is.

Let op!
Blijf erbij, want het gaat heel snel en dan moeten ze meteen uit de oven.



Even goed platdrukken nog en af laten koelen.

En tadaaa.... je eigen hand gemaakte knoopjes zijn klaar!
Veel specialer dan knoopjes laten maken toch?
En je bent meteen lekker bezig ;)




Ik hoop dat jullie mijn uitleg begrepen  en er wat mee kunnen.
Ben zeer benieuwd naar jullie mooie creaties.


Heel veel liefs * Haakjuffie *